Naizmenični post pomaže da se smrša i doprinosi zdravlju. Ali, on nije superiorniji u odnosu na konvencionalne dijete sa restrikcijom kalorija, utvrdilo je dosad najveće istraživanje tog oblika ishrane.
Jesti osam sati do mile volje, pa gladovati narednih 16 sati; ili gladovati dva dana nedeljno, a ostalim danima jesti koliko hoćemo - to su dva osnovna oblika "naizmeničnog posta" koji je postao veoma popularan. O naizmeničnom postu su objavljene brojne popularne knjige, ali je u suštini obavljeno veoma malo validnih naučnih istraživanja. To je navelo nemačke istraživače da sprovedu dugoročno proučavanje.
U saradnji sa timom istraživača Nemačkog instituta za rak, istraživači i naučnici Hajdelberške univerzitetske klinike su pratili 150 gojaznih pacijenata tokom čitave godine, u proučavanju koje su nazvali HELENA. Na početku su učesnici nasumice podeljeni u tri grupe. Jedna grupa se držala konvencionalne dijete koja smanjuje dnevni unos kalorija za 20%. Druga grupa se držala naizmeničnog posta, poznatog kao 5:2 (dva dana gladovanja nedeljno), koji je takođe smanjivao 20% kalorijskog unosa tokom cele sedmice. Kontrolna grupa nije se držala nijedne posebne dijete, ali joj je savetovano da primenjuje uravnoteženu ishranu kakvu savetuje Nemačko udruženje nutricionista. Nakon faze primene dijeta, istraživači su pratili i dokumentovali težinu i zdravstveno stanje ispitanika još 38 nedelja.
Rezultati su možda iznenađujući, ali svakako otrežnjujući za sve zagovornike nazmeničnog posta. Istraživanje HELENA je utvrdilo da su oba metoda dijete - standardna dijeta i naizmenični post - dovela do poboljšanja zdravlja. "Kod ispitanika iz obe grupe, došlo je do smanjenja telesne težine, gubitka telesnih masnoća, kao i nezdravog stomačnog sala, a smanjene su i masnoće u jetri", izvestila je vođa istraživanja Rut Šubel iz Nemačkog instituta za rak. U Hajdelberškoj univerzitetskoj bolnici su magnetnom rezonancom tačno utvrdili i sledeću činjenicu: osobe koje su smršale makar samo 5% izgubile su oko 20% opasnog stomačnog sala i više od trećine masnoća u jetri - bez obzira koji su metod koristile. Isto tako, istraživači nisu našli nikakve razlike u ostalim metaboličkim vrednostima, biomarkerima ili genetskoj aktivnosti između osoba koje su se držale klasične dijete, i onih koji su primenjivali naizmenični post.
Iako istraživanje HELENA nije potvrdilo euforična očekivanja od naizmeničnog posta, ono je nesumnjivo pokazalo da naizmenični post nije ništa manje blagotvoran nego što su to konvencionalne dijete za mršavljenje. "Osim toga, nekim ljudima je izgleda lakše da se disciplinuju tokom dva dana, nego da broje kalorije i ograničavaju hranu svakog dana", objasnio je vođa istraživanja dr Tilman Kin. "Ali, da bi održali smanjenu težinu, ljudi moraju da trajno pređu na uravnoteženu ishranu koju preporučuje Nemačko udruženje nutricionista", dodao je on. Treba napomenuti i to da nemački nutricionisti smatraju da naizmenični post, ma koliko da je koristan, nije pogodan za dugoročnu primenu.
Originalni članak o ovom istaživanju možete naći na sledećem linku:
https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/108/5/933/5201451?redirectedFrom=fulltext






