Sok od nara leči aterosklerozu

Tako je pokazalo kliničko istraživanje izraelskih naučnika, obavljeno na pacijentima sa ozbiljnom stenozom karotidnih arterija, koji su godinu dana konzumirali sok od nara.

Uprošćeno rečeno, kod ateroskleroze, srednji unutrašnji deo arterije postaje upaljen i puni se naslagama koje se sastoje od oksidisanih masnoća, imunih ćelija i njihovog otpada, što stvara stanje koje je poznato kao "blokada arterija". Kako taj srednji sloj zadebljava, sve manje prostora ima da krv protiče otvorom (lumenom) arterija. To je opasno stanje. Zato bilo šta što može da na neškodljiv način smanji zadebljanje srednjeg sloja arterija predstavlja ključno rešenje za korenski uzrok ateroskleroze i odličan način za smanjenje smrtnosti od kardiovaskularnih bolesti.
Izraelski naučnici su obavili dugotrajno kliničko ispitivanje delovanja soka od nara na pacijentima koji su patili od suženja karotidne arterije, usled ateroskleroze. U istraživanju je učsetvovalo devetnaest pacijenata sa ozbiljnim suženjem karotidnih arterija, koji su nasumice odabrani da dobijaju ili placebo, ili sok od nara. (Ozbiljno suženje arterija kod pacijenata koji su učestvovali u ovom ispitivanju podrazumevalo je da je unutrašnjost karotidnih arterija kod njih bila blokirana 70-90%.)  Odabrano je da 10 pacijenata pije sok od nara, a 9 ne. U obe grupe bila je slična situacija što se tiče lipida u krvi, glukoze u krvi, krvnog pritiska i obe grupe su dobijale istu standardnu medicinsku terapiju, koja se sastojala od lekova za snižavanje pritiska (npr. ACR inhibitora, beta blokatora ili blokatora kalcijuma) i lekova za snižavanja masnoća u krvi (npr. statina)
Dake, deset pacijenata je pored standardne medicinske terapije pilo i 2,4 dl soka od nara dnevno u periodu od jedne godine, dok je 5 njih to nastavilo sa tim i do 3 naredne godine.
Rezultat je, kako su izvestili istraživači, bio sledeći: "Debljina srednjeg unutrašnjeg sloja arterija kod pacijenata sa ozbiljnom stenozom koji su konzumirali sok od nara tokom godinu dana, nakon 3, 6, 9 i 12 meseci konzumiranja soka od nara smanjila se redom za 13%, 22%, 26% i 35%, u poređenju sa osnovnim vrednostima". Za razliku od toga, u kontrolnoj grupi koja je uzimala samo lekove nakon godinu dana došlo je do pogoršanja (prosečnog povećanja zadebjanja srednjeg sloja karotide za 9% tokom godinu dana), nasuprot poboljšanju zapaženom u grupi koja je uzimala sok od nara.
Naravno, da neki farmaceutski lek uspe da smanji naslage u arterijama za 13% za samo 3 meseca, to bio bio ogroman uspeh, i verovatno bi doneo veliku zaradu. Međutim, takvog leka u farmaciji zasad nema…
Smanjenje zadebljanja karotida je bila jedna od 3 dobrobiti koje je donelo konzumiranje soka od nara: druge dve su bile sniženje krvnog pritiska do 12% u odnosu na početne vrednosti nakon godinu dana konzumacije soka od nara, kao i smanjenje oksidacije lipida, što je takođe značajan korak u smanjenju štetnih efekata koji vode aterosklerozi.
Na kraju se mora napomenuti da su svi učesnici proučavanja tokom konzumacije nara uzimali standardnu medicinsku terapiju. Sok od nara ne samo da tome nije smetao, nego je značajno poboljšao efekat terapije.

Ovo istraživanje je objavljeno u časopisu Clinical Nutrition, a originalni članak možete naći na sledećem linku:
www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(03)00213-9/fulltext


posetite naš edukativni veb sajt

banner zhrana3 tall

potražite naš besplatni časopis u prodavnicama zdrave hrane

zh 54

posetioci sajta

Broj posetilaca na sajtu: 194